Wat kun je zelf aan stress doen?

Door stress gedurende lange tijd is het lichaam in constante staat van paraatheid om te vluchten of te vechten. De spanning die je ervaart wil je kwijtraken. Het wordt tijd dat je ontspant. Dat betekent ook: tijd om aan jezelf te werken. Dat is spannend!

Aan mezelf werken?
De eigenschappen,  die ervoor gezorgd hebben dat je veelvuldig over je grenzen gaat, zodanig te veranderen dat ze voor je werken in plaats van tegen je! Zodat je je niet ziek of gestresst voelt maar gelukkig en ontspannen.

Wat je zelf aan stress kunt doen is eigenlijk heel veel. Als je stress ervaart, kom je al snel in een vicieuze cirkel en ben je meer bezig met ‘de ballen in de lucht te houden’ dan stil te staan bij hoe je de spanning te verminderen.

Hieronder staan een aantal tips die je kunt volgen om zelf de stress te verminderen:

  1. Door je emoties te uiten,
  2. Activiteiten schrappen in de agenda,
  3. Ademhalingsoefeningen,
  4. Gebruik van social media beperken betekent minder stress,
  5. Eigenbelang vooropstellen is niet egoïstisch maar soms hard nodig,
  6. Stress verminderen door meer lichaamsbeweging zoals wandelen of zwemmen,
  7. Mindfulness of  yoga,
  8. Stress van je af schrijven,
  9. Van muziek genieten = ontspannen.

Het effect van deze punten is na verloop van tijd merkbaar. Om sneller resultaat en duurzaam resultaat te krijgen is begeleiding in dit veranderingsproces nodig. De bedrijfstherapeuten van PIT4 helpen u hier graag bij. Neem vandaag nog contact met ons op.

woman-writing-in-the-agenda-PIT4