Stress en burn-out

Stress en burn-out zijn volksziekte nummer één aan het worden.

Overspannen, oververmoeid, overwerkt..?

Ken je dat, dat je na een goede nacht toch moe opstaat, je bent  snel geïrriteerd, je voelt je opgejaagd of je kunt moeilijk rust vinden. Houden deze klachten enige tijd aan dan kan het zijn dat je overbelast bent. Misschien heb je teveel hooi op je vork genomen of is er teveel gebeurd en kun je het nauwelijks nog aan.

Stress kan je helpen om een bepaalde prestatie te leveren zoals een presentatie, een examen of een wedstrijd. Door de tijdelijke stress ga je beter presteren en dat is dus gezonde stress. Na de inspanning herstelt  je lichaam weer. Bij opstapeling van spanningen en te weinig hersteltijd dus ontspanning kan het je gezondheid schaden.

stressWanneer is stress schadelijk?

Lange tijd blootstaan aan stress kan heel schadelijk zijn. Dan ben je namelijk roofbouw aan het plegen. Kijk eerst of je draaglast kunt verkleinen en tegelijkertijd je draagkracht kunt vergroten. Zorg voor ontspanning, voor de een is dat een avondje uit, voor de ander een massage of een warm bad. Door voldoende rust te nemen en gezond te leven vergroot je je draagkracht. Door structureel last van stress te hebben, wordt je afweersysteem ondermijnd.Daardoor kun je ernstig ziek worden. Uiteindelijk ben je totaal uitgeput oftewel burn-out, er vindt dan geen herstel meer plaats.

Veel voorkomende klachten bij stress:

– vaak hoofdpijn,
– stijve nek,
– pijnlijke schouders,
– veel dorst (vooral bij het wakker worden),
– slechte stoelgang,
– hartkloppingen,
– gejaagd gevoel,
– snel geïrriteerd,
– cynisch, negatief,
– weinig enthousiasme,
– minder interesse voor mensen om je heen,
– neiging om meer te gaan roken,
– neiging om meer alcohol te gebruiken,
– minder zin om te sporten (terwijl sporten juist bij stress zo goed is).

Als je jezelf in 2 of meer van de bovenstaande klachten herkent, wees dan alert. Meer weten? Neem contact met mij op als je van je klachten af wilt. Kennismaken is gratis het eerste halfuur. Wil je weten hoe jij ervoor staat? Vul

Overspannen, oververmoeid, overwerkt..?

Ken je dat, dat je na een goede nacht toch moe opstaat, je bent  snel geïrriteerd, je voelt je opgejaagd of je kunt moeilijk rust vinden. Houden deze klachten enige tijd aan dan kan het zijn dat je overbelast bent. Misschien heb je teveel hooi op je vork genomen of is er teveel gebeurd en kun je het nauwelijks nog aan.

Stress kan je helpen om een bepaalde prestatie te leveren zoals een presentatie, een examen of een wedstrijd. Door de tijdelijke stress ga je beter presteren en dat is dus gezonde stress. Na de inspanning herstelt  je lichaam weer. Bij opstapeling van spanningen zonder te weinig hersteltijd dus ontspanning kan het je gezondheid schaden.

Wanneer is stress schadelijk?

Lange tijd blootstaan aan stress kan heel schadelijk zijn. Dan ben je namelijk roofbouw aan het plegen. Kijk eerst of je draaglast kunt verkleinen en tegelijkertijd je draagkracht kunt vergroten. Zorg voor ontspanning, voor de een is dat een avondje uit, voor de ander een massage of een warm bad. Door voldoende rust te nemen en gezond te leven vergroot je je draagkracht. Door structureel last van stress te hebben, wordt je afweersysteem ondermijnd.Daardoor kun je ernstig ziek worden. Uiteindelijk ben je totaal uitgeput oftewel burn-out, er vindt dan geen herstel meer plaats.

Veel voorkomende klachten bij stress:

– vaak hoofdpijn,
– stijve nek,
– pijnlijke schouders,
– veel dorst (vooral bij het wakker worden),
– slechte stoelgang,
– hartkloppingen,
– gejaagd gevoel,
– snel geïrriteerd,
– cynisch, negatief,
– weinig enthousiasme,
– minder interesse voor mensen om je heen,
– neiging om meer te gaan roken,
– neiging om meer alcohol te gebruiken,
– minder zin om te sporten (terwijl sporten juist bij stress zo goed is).

Als je jezelf in 2 of meer van de bovenstaande klachten herkent, wees dan alert.

In het geval dat u stress als schadelijk ervaart en dit langere tijd aanhoudt, raakt u uiteindelijk totaal uitgeput oftewel burn-out, er vindt dan geen herstel meer plaats.

Check hier de signalen die duiden op teveel (negatieve gedachten over) stress.

te veel stress