Stress en tips

Ontspannen… zijn we dat ooit echt nog wel? Wat doe jij om aan je ontspanning te komen? Neem je wel tijd om iets voor jezelf te ondernemen? Het is zo belangrijk om dat wel te doen. Al is het maar een klein moment op de dag.


Overal stress
We hebben het vaak over stress gehad. Het is een onderwerp waar veel over te vertellen valt en waar we allemaal mee te maken hebben in meer of mindere mate. En dat je stress hebt, is ook helemaal geen probleem. Een beetje stress kan geen kwaad en stress kan zelfs komen door leuke dingen. Denk maar aan de spanning die je hebt voordat je een achtbaan in stapt of wanneer je gaat bungiejumpen. Sommige mensen vermijden liever die stress net als ik. Anderen krijgen daar een kick van. Adrenaline die door je aderen raast, kan lekker zijn zolang het niet te lang aanhoudt.

Wanneer je werkt of studeert kun je behoorlijk last hebben van stress. Vooral wanneer de werkdruk hoog is, je conflicten hebt op je werk of een vervelende sfeer heerst op je werk.


Continu stress
Maar als je denkt dat je alleen stress van je werk kunt hebben heb je het mis. Wat denk je dat het met je doet als je in de auto rijdt? Het constant opletten op andere bestuurders, de drukte op de weg, de fouten die gemaakt worden waardoor je bijna met een hartverzakking zit als je net een ongeluk hebt weten te voorkomen. Ook de luchtverontreiniging, de chemische toevoegingen aan je eten (denk aan lichaamsvreemde stoffen zoals sommige E-nummers) geven je lichaam stress. Een onveilige thuissituatie of veel ruzie om wat voor reden dan ook of de zorg voor een familielid geven spanning/stress. Dat alles bij elkaar kan langdurige stress veroorzaken waardoor je uiteindelijk uitgeput raakt. Burn-out of bijnieruitputting (lichamelijk gevolg van teveel stress) is dan ook iets wat steeds vaker voorkomt dan wenselijk is.

Echter… we ontkomen er niet aan. We leven nu eenmaal in het Westen en niet tussen de monniken in het Himalaya gebergte waar de meeste stressfactoren er gewoonweg niet zijn. We zullen ermee moeten leven en proberen zoveel mogelijk in balans te komen en te blijven.

Wat kun je zelf doen?

  • Eet zo gezond mogelijk.
  • Probeer de werkdruk te verlagen. Praat met je leidinggevende en zoek samen naar oplossingen. Het is echt geen teken van zwakte als je aan geeft dat de werkdruk te hoog is.
  • Leer te ontspannen. Iets wat we nauwelijks nog kunnen door de dagelijkse drukte.
  • Doe dingen waar jij blij van wordt.
  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Heb je onverwerkte emoties leer deze dan op te lossen. Kun je dat niet zelf volg dan een workshop of ga eens in gesprek met een goede therapeut of coach die jou ermee helpt.

We wensen je een fijne en vooral ontspannen dag.

Meer weten over burn-out , over de signalen , hoe deze te herkennen en wat te doen om te herstellen? Kom dan naar onze trainingsdag donderdag 1 juni . Kosten zijn 60 euro inclusief lunch, exclusief BTW.

 
Comments

No comments yet.

Leave a Reply