Prikkelbare Darm Syndroom

Wat is nu eigenlijk een prikkelbare darm syndroom? Prikkelbare darm syndroom ook wel PDS genoemd is een reeks van klachten/symptomen die te maken heeft met de darmen. Niet iedere patiënt met prikkelbare darm syndroom heeft dezelfde klachten. De meest kenmerkende symptoom van een PDS is zeurende, stekende of krampende pijn in de buik.

Sommige patiënten hebben last van een dikke, opgezwollen buik (gas), het laten van veelvuldig winden, obstipatie (ofwel geen of een slechte stoelgang), dikke pijnlijke ontlasting of juist hele dunne. De klachten zijn veelal in de avond of nacht op het ergst.

Pijn

Vaak hebben PDS patiënten ineens de aandrang om naar de wc te gaan. Ze kunnen het ook lastig ophouden, omdat het ophouden juist de klachten weer verergeren.

De oorzaak van PDS is nog steeds niet bekend. Er wordt regelmatig een link gelegd naar onze voeding (te weinig vezels) en naar het mentale aspect. Zeker stress kan een grote veroorzaker zijn van PDS!

Meer informatie over mogelijke oorzaken is te lezen op de website van de vereniging voor PDS.

Nu ben ik helaas zelf ook PDS patiënt. Moet erachter zeggen: geweest, want ik ben al jaren klachtenvrij!

Al een aantal jaren behandel ik PDS patiënten. Er zijn namelijk een paar kenmerken die PDS patiënten gemeen hebben met elkaar. Ze zijn vaak ongeduldig van aard (niet morgen maar liefst gisteren), ze vinden het moeilijk om te ontspannen, ze cijferen zichzelf veelal weg, kunnen moeilijk ‘nee’ zeggen en zijn ook nog eens perfectionistisch. De eisen die ze aan zichzelf stellen zijn soms enorm hoog (ik moet een goede huisvrouw/huisman zijn, de perfecte en leuke moeder/vader, de ideale echtgenoot/echtgenote, in mijn werk mag ik geen fouten maken etc.). Misschien gaat dit niet voor iedereen met PDS op, maar tot nu toe klopt dat altijd wel aardig.

Wat is er nodig voor een PDS patiënt om minder pijn te hebben of zelfs klachtenvrij te worden?

Leer om te ontspannen. Yoga en meditatie zijn hiervoor de ideale instrumenten, echter… het wel of niet slagen daarin is weer afhankelijk van het geduld wat je op kunt brengen.

Leer geduld hebben.  Besef dat je jarenlang PDS hebt opgebouwd en nu dus ook tijd nodig hebt om ervan af te komen. Iedere twee stappen voorwaarts wordt vaak gevolgd door één stap achterwaarts. Soms kan die stap achterwaarts voelen als een achteruitgang terwijl je toch echt al voortgang geboekt hebt. Als je yoga of meditatie lastig vindt kun je ook eens kijken naar een therapeut of coach in jouw omgeving die jou ontspanningsoefeningen kan leren.

Houd een dagboek bij over je klachten, de pijn (geef deze een cijfer van 0 tot 10 waarvan de 0 staat voor gene pijn en een 10 voor heel veel) en over hetgeen je gegeten en gedronken hebt die dag. Welk cijfer zou jij je dag kunnen geven? Ik merkte namelijk pas na lange tijd dat mijn darmen voornamelijk reageerden op kaas (tosti’s) en op dingen zoals mars en twix en niet zozeer op de koolzuur wat eerder door mij gedacht werd.

Verwacht minder van jezelf. Verwachtingen kunnen leiden tot teleurstellingen. Leer dat je fouten maken mag. Een fout maken is per definitie niet slecht. Zie fouten als feedback en hoe je die in het vervolg kunt vermijden.

Leer ‘nee’ te zeggen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het beter voor je. Misschien ben je erg spontaan en lijkt het je leuk in eerste instantie als iemand iets vraagt aan je, maar bedenk je daarna pas dat het toch moeilijk wordt qua tijd en heb je alweer spijt van je snelle ‘ja’. Of misschien zeg je snel ja omdat je aardig gevonden wilt worden of omdat je bang bent voor een conflict.

Wat kun je doen? Als iemand wat vraagt aan je, leer jezelf dan aan om als volgt te antwoorden: “Ik denk er graag even over na. Ik kom er later op terug”. Dit geeft jou tijd om goed te voelen of je het wilt en of je er tijd voor hebt. Daarna is het uiteraard wel netjes om erop terug te komen. Onderbouwen van waarom je het niet doet is dan ook makkelijker omdat je er al over nagedacht hebt.

Dit zijn de tips die ik voor je heb en waar ik meestal samen met de PDS patiënt aan werk. Je kunt uiteraard het bovenstaande allemaal alleen proberen te veranderen en ik hoop van harte dat dit je lukt.

Lukt het niet? Dan is het misschien toch handig om een therapeut of coach in handen te nemen die jou daarbij helpt.

Uiteraard mag je me altijd vragen hierover stellen via de mail!

Ik wens je veel succes met het maken van de omslag zodat de kwaliteit van je leven beter wordt!

 

Janine Göbel