Hoe kom je uit je burn-out

Hoe kom je uit je burn-out?

Lees deze 10 tips als quickwins bij burn-out

  1. Neem de eerste week zoveel mogelijk rust. Na deze week begin je zachtjes aan weer met bewegen. Bouw dat op, begin bijvoorbeeld met een wandeling in je eigen tuin.
  2. Accepteer het. Blijf niet vechten tegen de werkelijkheid. Je hebt roofbouw gepleegd en met rust en goed voor jezelf zorgen kom je er het snelst van af.
  3. Onderzoek welke signalen je hebt genegeerd in de periode voorafgaand aan je burn-out. Deze signalen zijn van belang om na je herstel niet meer terug te vallen.
  4. Waarom ben je lange tijd over je grenzen gegaan? Wat wilde je bewijzen en aan wie?
  5. Stel je grenzen, leer zo snel mogelijk om nee te verkopen. Dat is noodzakelijk om er goed uit te komen.
  6. Praat over je gevoel, dat ben je waarschijnlijk niet gewend. Zeg niet meer dat het goed met je gaat als dat niet klopt. Neem ruimte in en praat over jezelf en je gevoel.
  7. Pak één van je oude hobby’s op. Zoek uit waar je blij van wordt en ga dat doen.
  8. Ga mediteren of doe ademhalingsoefeningen. De voordelen hiervan zijn inmiddels vaak wetenschappelijk aangetoond. Begin met 5 minuten per dag. Wat zijn nu 5 minuten?
  9. Besef dat het herstel niet in een rechte lijn omhoog gaat. Terugvalletjes horen erbij. Bedenk dat je niet helemaal terugvalt naar jouw bodem van de put. Zie het als een pijl die eerst naar achter wordt getrokken om vervolgens met volle vaart te worden afgeschoten.
  10. Kleed je goed. De kleding die je draagt heeft invloed op hoe je je voelt.
    end of burnout

Vraag onze e-books over stress en burn-out aan (gratis als je inschrijft op onze e-mailblogs met ervaringen). Kunnen wij je helpen om uit je burn-out te komen?