Bijnieren uitgeput

In de ochtend al moe opstaan. Ruim een uur nodig hebben om ‘wakker’ te worden in je hoofd en soms nog langer. Om een uur of 3/4 een flinke dip en na het avondeten ineens energie hebben. Herkenbaar?

De kans dat jouw bijnieren uitgeput zijn is dan ook groot.

Hoe komt dat? 

We leven in een maatschappij waarin veel van ons verwacht wordt. Leren op school, examens, proefwerken, stages, werken, huishouden, partner (of misschien juist het ontbreken van), kinderen (of ook hier misschien juist het ontbreken van), administratie, mantelzorg (gaat niet bij iedereen op) en noem maar op. Dat geeft spanningen in welke mate dan ook. Maar wat denk je van de luchtverontreiniging, de toevoegingen aan ons eten, verkeerde voeding, medicijnen wat we innemen? Dat zorgt er allemaal voor dat ons lichaam hard moet werken en misschien wel harder dan wenselijk. Het geeft het lichaam stress. Daar merken we in eerste instantie niets van en het kan jaren duren voor wel het wel merken en dan is het meestal al te laat en komen de eerste vage klachten al om de hoek kijken.

Symptomen:

  • Moe opstaan
  • Voortdurende moeheid en niet uitgerust zijn na het slapen
  • Onweerstaanbare trek in zout of zoute voedingsmiddelen (chips of andere zaken)
  • Gebrek aan energie
  • Moeite om alledaagse werkzaamheden uit te voeren
  • Verminderde zin in seks
  • Je opwinden om kleine dingen waar je je nooit over opwond
  • Voortdurende bezorgdheid
  • Toenemende irritatie (tot gewelddadig af) in het verkeer
  • Schreeuwen tegen je kinderen of partner
  • Dwangmatig eten, roken of drugsgebruik (ook alcohol)
  • Langere tijd nodig om te herstellen van ziekte, letsel of trauma
  • Licht in je hoofd wanneer je snel opstaat
  • Lichte depressiviteit
  • Minder plezier of geluk in het leven
  • Verlies van interesse in dingen waar je normaal voldoening uit kreeg
  • Lusteloosheid
  • Uitstelgedrag
  • Toename van PMS bij vrouwen (opgeblazen, chagrijnig, krampen en onweerstaanbare trek in chocolade)
  • Jezelf steeds oppeppen met cola, koffie en andere oppepmiddelen
  • Minder focus, wazige gedachten
  • Moeilijk besluiten kunnen maken
  • Minder goed geheugen
  • Verminderde tolerantie
  • Verminderde productiviteit (werkgevers let op!)

Hoe weet je of je een bijnieruitputting hebt?

Dit kun je testen. Zie hiervoor kopje ‘testen’ in het menu.

Er is wat aan te doen!

  • Stress reductie, stop met moeten. Doe activiteiten die je energie geven en stop met activiteiten die je energie wegtrekken,
  • Beperk je suikerinname (vermijdt alle toegevoegde suikers en liefst ook bewerkt voedsel),
  • Gebruik geen koffie of andere oppeppers,
  • Rustige beweging zoals wandelen of fietsen (liever dan hardlopen), vermijd presteren,
  • Kies bewust voor ontspanning. Leer mediteren, yoga of mindfulness,
  • Heb een groot vertrouwen in het zelfhelend vermogen van je lichaam,
  • Zorg dat je om 22.30 uur uiterlijk in bed ligt en slaap zo ver dat mogelijk is uit tot 8.30/9.00 uur
  • Slik supplementen: zie hieronder

Supplementen

  1. Vitamine C (liefst 500 tot 1000 mg C en 50 tot 100 mg bioflavonoïden-deze versterken de C) 3 x daags. Als je dit weer af gaat bouwen dan heel langzaam anders kans op symptomen van C tekort.
  2. Vitamine E bij iedere maaltijd 800 iu tenminste 3 maanden lang (is overigens een bloedverdunner dus pas ermee op in combinatie medicijnen)
  3. Vitamine B complex (ik heb zelf B complex 100 is de meest hoge dosering).
  4. Magnesium – 400 mg per dag. Je bijnieren hebben veel nodig gedurende periode van stress (citraat is een juiste vorm)
  5. Calcium (al eerder benoemd) – 750 tot 100 mg pe dag. Verhouding calcium-magnesium moet 2 op 1 zijn.
  6. Vitamine D  (deze werkt samen met magnesium).
  7. Kelptabletten (wanneer je geen  brood meer eet om toch in je jodium te voorzien voor je schildklier).
  8. Psyllium vezels 30 minuten innemen voorafgaand aan de maaltijd helpt je stoelgang te bevorderen en je darmen schoon te borstelen (in de plooien blijft veel onverwerkt voedsel achter wat gaat rotten en ontsteken).
  9. Zoethoutwortel is een antistress kruid en geeft ondersteuning aan de nieren.
  10. Ashwaganda (deze stimuleert de bijnieren wanneer nodig en remt ze ook af). Staat ook bekend als de indische ginseng en geeft energie. Heeft daarnaast ook een ontstekingsremmende werking.
  11. Gemberwortel
  12. Ginkowortel (Ginko Balboa)
  13. Bijnierextracten

In onze winkel binnenkort verkrijgbaar

 

Uiteraard staan wij klaar om jou te begeleiden indien je dat wenst. Dat kan middels coaching (kan ook via skype of whatsapp, lezing, training, ook online). We geven graag advies op maat.

 

Wil je meer weten? Stuur gerust een mail naar info@pit4.nl of vul het contact formulier in.