Bijnieren uitgeput

In de ochtend al moe opstaan. Ruim een uur nodig hebben om ‘wakker’ te worden in je hoofd en soms nog langer. Om een uur of 3/4 een flinke dip en na het avondeten ineens energie hebben. Herkenbaar?

De kans dat jouw bijnieren uitgeput zijn is dan ook groot.

Hoe komt dat? 

We leven in een maatschappij waarin veel van ons verwacht wordt. Leren op school, examens, proefwerken, stages, werken, huishouden, partner (of misschien juist het ontbreken van), kinderen (of ook hier misschien juist het ontbreken van), administratie, mantelzorg (gaat niet bij iedereen op) en noem maar op. Dat geeft spanningen in welke mate dan ook. Maar wat denk je van de luchtverontreiniging, de toevoegingen aan ons eten, verkeerde voeding, medicijnen wat we innemen? Dat zorgt er allemaal voor dat ons lichaam hard moet werken en misschien wel harder dan wenselijk. Het geeft het lichaam stress. Daar merken we in eerste instantie niets van en het kan jaren duren voor wel het wel merken en dan is het meestal al te laat en komen de eerste vage klachten al om de hoek kijken.

Symptomen:

  • Moe opstaan
  • Voortdurende moeheid en niet uitgerust zijn na het slapen
  • Onweerstaanbare trek in zout of zoute voedingsmiddelen (chips of andere zaken)
  • Gebrek aan energie
  • Moeite om alledaagse werkzaamheden uit te voeren
  • Verminderde zin in seks
  • Je opwinden om kleine dingen waar je je nooit over opwond
  • Voortdurende bezorgdheid
  • Toenemende irritatie (tot gewelddadig af) in het verkeer
  • Schreeuwen tegen je kinderen of partner
  • Dwangmatig eten, roken of drugsgebruik (ook alcohol)
  • Langere tijd nodig om te herstellen van ziekte, letsel of trauma
  • Licht in je hoofd wanneer je snel opstaat
  • Lichte depressiviteit
  • Minder plezier of geluk in het leven
  • Verlies van interesse in dingen waar je normaal voldoening uit kreeg
  • Lusteloosheid
  • Uitstelgedrag
  • Toename van PMS bij vrouwen (opgeblazen, chagrijnig, krampen en onweerstaanbare trek in chocolade)
  • Jezelf steeds oppeppen met cola, koffie en andere oppepmiddelen
  • Minder focus, wazige gedachten
  • Moeilijk besluiten kunnen maken
  • Minder goed geheugen
  • Verminderde tolerantie
  • Verminderde productiviteit (werkgevers let op!)

Hoe weet je of je een bijnieruitputting hebt?

Dit kun je testen. Zie hiervoor kopje ‘testen’ in het menu.

Wat is er aan te doen?

  • Stress reductie, stop met moeten. Doe activiteiten die je energie geven en stop met activiteiten die je energie wegtrekken,
  • Beperk je suikerinname (vermijdt alle toegevoegde suikers en liefst ook bewerkt voedsel),
  • Gebruik geen koffie of andere oppeppers,
  • Rustige beweging zoals wandelen of fietsen (liever dan hardlopen), vermijd presteren,
  • Kies bewust voor ontspanning. Leer bijv. mediteren, yoga of mindfulness,
  • Heb een groot vertrouwen in het zelfhelend vermogen van je lichaam,
  • Zorg dat je om 22.30 uur uiterlijk in bed ligt en slaap zo ver dat mogelijk is uit tot 8.30/9.00 uur
  • Slik supplementen. Tijdens de lezingen en trainingen leggen we uit welke worden aangeraden.

 

Uiteraard staan wij klaar om jou te begeleiden indien je dat wenst. Dat kan middels coaching (kan ook via skype), een lezing, training, (ook online). We geven graag advies op maat. In onze planningspagina zie je welke activiteiten we aanbieden.

Wil je meer weten? Stuur gerust een mail naar info@pit4.nl of vul het contact formulier in.