Hoe kunnen wij de betrokkenheid van werknemers positief beïnvloeden?

Fun & Profit bestaat echt!
Grotere betrokkenheid van werknemers heeft grote invloed op de productiveit en klanttevredenheid. Onderstaande grafiek laat zien dat er een enorm positieve effect is op de bedrijfsvoering. Productiviteit, klanttevredenheid en winst stijgen bij een meer betrokken medewerker. Kort ziekteverzuim, veiligheidsincidenten en defecten dalen significant! En dat puur als gevolg van meer betrokken medewerkers.
Denk je dat er een relatie is tussen medewerkers betrokkenheid en kort ziekteverzuim? Heb je je wel eens afgevraagd of betrokken mensen je bedrijf beter maken? En kwaliteit? Of wat dacht je van klant tevredenheid? Is die hoger bij betrokken medewerkers, of gelijk? Of misschien minder?

why-employe-engagement-is-such-big-deal-engagement-effect-on-key-performance-indicators

Uit een enquête verricht bij een groot aantal Europese bedrijven blijkt, dat het percentage van alle medewerkers dat zich betrokken voelt bij het bedrijf 9% is. Inderdaad 9%. En daarmee staat Nederland ergens onderaan op de Europese schaal.  Hoe kan dat? En kunnen wij daar iets aan veranderen? Of moeten we gewoon maar accepteren dat klagen onze volksaard is? Ons volk staat toch altijd hoog in de ‘geluks’ top 10.
Ook in America blijkt uit onderzoek dat 70% niet betrokken is bij hun werk:

niet betrokken medewerkers

Oorzaak
Reorganisatie dodelijk is voor de betrokkenheid van medewerkers.

Het lijkt wel een hobby van bedrijven om te reorganiseren. Er zullen goede redenen voor zijn zoals innoveren of bezuinigen. Helaas gaat het gepaard met veel onrust en angst op de werkvloer. De ‘zekerheid’ van werk komt op de schop.

Wat betekent de reorganisatie voor mij?
Dat is de eerste vraag die bij elke werknemer opkomt. Heb ik straks nog werk? Wat gaat er veranderen in mijn functie?  Moeten we ook verhuizen met het bedrijf? Moet ik een auto kopen of kan ik dan nog op de fiets te werk?

Als er sprake is van inkrimping in het personeelsbestand, en dat is bij elke reorganisatie aan de orde, is de grote vraag wie wordt er ontslagen?

En op het moment dat de betekenis van deze vraag doordringt, gebeurt er iets met mensen.

De een gaat nog harder zijn best doen om maar te laten zien hoe onmisbaar hij of zij is. Dit kan zelfs gepaard gaan met ellebogenwerk en ‘witte voetjes halen’. Een ander wordt sceptisch en onverschillig. Maar in alle gevallen gaat het ten koste van de betrokkenheid. De bereidheid om iets extra te doen voor de baas valt weg, er wordt negatief over het bedrijf gesproken en de sfeer slaat om in een angstcultuur. Dat betekent dat mensen in voortdurende staat zijn van vechten of vluchten. De lontjes worden korter, het incasseringsvermogen en de flexibiliteit nemen af. En het kortdurende ziekteverzuim zal stijgen.

Mobile
Je kan een bedrijf vergelijken met een mobile. Op het moment dat de reorganisatie eraan zit te komen begint de mobile al te bewegen. Zodra de maatregelen, veranderingen en consequenties duidelijk worden gaat de mobile enorm heen en weer. De mensen die worden ontslagen of zelf weggaan, vallen eraf en het hele systeem is uit balans. De mobile hangt scheef! reorganisatie
Zie je het voor je hoe dit weer tot rust komt? In een bedrijf kost dit vaak jaren. Ik zie tegenwoordig dat er haast geen tijd meer is om tot rust te komen, omdat de volgende reorganisatie alweer op de stoep staat.

Als hier geen aandacht of erkenning voor is, krijgen de werknemers die blijven een mentaliteit van: ‘het zal mijn tijd wel uitdienen’. Als werkgever of leidinggevende zit je daar natuurlijk niet op te wachten want de productiviteit en betrokkenheid lopen terug.

Hoe kunnen wij de betrokkenheid van werknemers positief beïnvloeden?
Maar nu het goede nieuws….We blijken betrokkenheid van mensen wel degelijk te kunnen beïnvloeden. Als we maar de juiste vragen stellen, kunnen we het tij keren. Een mogelijke sleutel ligt in het goed benutten van iemands talent.  Mensen die hun talenten elke dag gebruiken, blijken zes keer meer kans te maken om betrokken te zijn in hun werk.

Hoe vaak vragen we nou echt wat mensen hun talenten zijn? En waarvan mensen energie krijgen? Of wat ze nou echt leuk vinden om te doen?  Stel je eens voor dat we morgen die 91% van Nederland die zich nog niet betrokken voelt, de vraag stellen “Waar krijg jij energie van?”.  Wat zou er dan gebeuren?
Misschien ligt daarin wel een kans. Als we te weten kunnen komen wat ieders talenten zijn, hebben we dus ook direct invloed op betrokkenheid…. en daarmee ook de gezondheid van het bedrijf! Dus misschien is er daadwerkelijk een relatie tussen “Fun en Profit”. Misschien begint “Profit” wel met “Fun”, en niet andersom.

Rust
Zorg voor zoveel mogelijk rust in het bedrijf. Laat mensen wennen aan veranderingen zonder dat ze bang hoeven te zijn voor hun baan. Toon begrip voor de angst die er is. Maak het bespreekbaar. Dat geldt ook voor afscheid van collega’s. Dat gaat gepaard met een rouwproces. Als je hier je menselijke kant als werkgever laat zien is dat precies wat je bij de werknemers zult oogsten.
En dan komt de slotvraag bij me op:  wat houdt ons eigenlijk nog tegen?

Bron: Multiraedt – Severin Hendrikx, lean coach