Ben ik vatbaar voor burn-out?

Hoe gevoelig ben ik voor burn-out?

Vul de vragen in, denk er niet te lang over na, vaak is het eerste dat in je opkomt het meest kloppend. 1 = helemaal niet, 2 =soms. 3 = gemiddeld, 4 = vaak, 5 = bijna voortdurend

                                                                                                                                                1       2       3       4       5

  1. Ik vind het vervelend als anderen niet positief over mij denken
  2. Ik wil dat de dingen op mijn manier gaan
  3. Ik zoek naar verbeteringen
  4. Ik ben plichtsgetrouw
  5. Ik voel met anderen mee
  6. Ik krijg geen burn-out
  7. Mijn werk moet ertoe doen
  8. Ik kan moeilijk nee zeggen als er een beroep op me wordt gedaan
  9. Harde geluiden leiden me af
  10. Ik kan me ontspannen
  11. Ik bouw dagelijks rustmomenten in
  12. Ik zeg vaak ‘ik moet’
  13. Ik sta klaar voor anderen
  14. Ik besteed al weken geen tijd aan mijn hobby’s
  15. Ik deel mijn gevoel met een of enkele anderen
  16. Ik ben enthousiast voor nieuwe dingen
  17. Ik heb afwisseling nodig
  18. Ik geniet van kleine dingen
  19. Mijn leven is de moeite waard
  20. Ik ben een doorzetter
  21. Ik denk in ‘alles’ of ‘niets’
  22. Mensen typeren me als eigenwijs
  23. Als iemand op mijn vingers kijkt, maak ik sneller fouten
  24. Ik kom niet dagelijks minimaal 30 minuten buiten
  25. Ik ben pessimistisch

 

Tel alle punten op.

Als het puntentotaal tussen 0 en 25 ligt ben je waarschijnlijk niet vatbaar voor burn-out.

Als het puntentotaal tussen 25 en 50 ligt ben je enigszins gevoelig voor stress. Waak voor overbelasting, zorg voor ontspanning bij problemen of levensgebeurtenissen.

Als het puntentotaal tussen 50 en 75 ligt, is het waarschijnlijk dat je iets meer dan gemiddeld gevoelig bent om burn-out te geraken. Test hier of je richting burn-out gaat.

Als het puntentotaal tussen 75 en 100 ligt, is het waarschijnlijk dat je boven gemiddeld gevoelig bent om burn-out te geraken. Test hier of je richting burn-out gaat.

Als je score > 100 is, dan zit je in de risicogroep voor burn-out. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je die ook krijgt. Voor jou is het belangrijk om te werken aan je assertiviteit, je te leren afsluiten en bewust te leren ontspannen.

Meer weten hoe het komt dat je richting een burn-out gaat? Bestel het boek ‘Stress en burn-out‘ over de oorzaken, het gevoel en de oplossingen van burn-out.